Subscribe to RSS feed

söndag 31 januari 2010

Blommor och blad


Att plantera blommor är för mig en "estetisk aktivitet" :) När jag blir lärare kommer förmodligen mina elever få prova på denna underbara aktivitet. Synd att så många barn har allergier nu för tiden bara, annars kunde man ha fyllt fönstren med små växthus och sedan till våren/sommaren kunde vi ha planterat ut alla fina blommor på skolgården. Önskedrömmar helt enkelt! Kanske finns det några växter som är allergifria? Någon som vet? =) Men annars går det ju alltid att odla utomhus. Vi kan ju odla potatis och sedan kan man göra potatisstämplar av dem för att göra fina bårder i klassrummet. Blommor kan vi odla och sedan göra färger utav bladen. Finns hur mycket som helst att hitta på, bara fantasin sätter gränserna.
På den översta bilden är det chillipeppar som växer och den nedre bilden är faktiskt pelargonfrön som precis har börjat grott.









lördag 30 januari 2010

Räknas detta som konst?




fredag 29 januari 2010

Vinterfilm

Här kommer en liten film/bildspel över dagens promenad! Snö, snö och åter snö.

Kalla mig snowqueen

torsdag 28 januari 2010

Om det är något jag älskar så är det naturen, skog, hav, ängar, landet, blommor. Alla årstider har sin skönhet och när varje årstid har sin bästa topp och då är kroppen alldeles lyrisk över vilken vacker värld vi lever i. Nu är det dessutom så där extra vackert eftersom jag nästan aldrig har sett så här mycket snö. Det bästa med att ha hund är att då måste man gå ut oavsett väder. Igår en inte alls så lockande eftermiddagspromenad i snöoväder som slutade i en skogspromenad i en förtrollat vacker skog. I dag blev det också en sån där vacker promenad, tänk er själva orörd snö på backen djupt inne i skogen ( hum 2 km hemifrån) alla träd är fyllda med snö. Vid skymingen är det alldeles vitt, det dova ljuset gör liksom ingen markering av mark och himmel. Då, när jag var där inne mitt inne i skogen hoppar det rådjur över stigen, känslan blir ju bara ännu större. Då börjar tankarna snurra om hur man ska kunna förmedla den här känslan, hur man ska kunna dela med den till andra så att de förstår hur vackert det var den där kvällen då jag var ute i skogen alldeles ensam med min hund i den orörda snön. kan ma skriva, kan man måla, telepati ?? =) kameran låg ju kvar hemma....jaja mobilkameran finns ju allitd med...men ack se bilden ovan...inte ser den så förtrollad ut. Nej, riktiga ögonblick går inte alltid att fånga.

Ett tips, ni som inte har varit ute i skogen på länge, ta en promenad, avvik från stigen och bara gå, stanna titta er omkring, lukta, andas, tänk. Det är terapi på riktigt!

onsdag 27 januari 2010

Fixar ihop intervjun


Idag har jag sett till att snickra ihop resultatet av den intervju jag gjorde igår. Tar sin lilla tid att skriva, fixa ihop föreställningskarta och sen får man ju is i magen när den ska läsas av intervjuobjektet också. Hoppas verkligen att hon tycker jag har fångat det hon sa så man inte har missuppfattat precis allting. Att man alltid ska vara nervös över bär man ska få resultatet bedömt?
Här kommer också en bild på det maffiga trädet jag sprang på under måndagens långpromenad! Vilket fint väder vi hade då!

tisdag 26 januari 2010

Troja

Kulturella intervjuer


I dag träffades vi hemma hos Emma i Örebro för att intervjua varandra om våra tankar kring kultur, estetik och konstnärliga intryck i skolans undervisning. Vi skulle använda oss av en föreställnignskarta under intervjun vilket kändes lite rörigt och konstigt. Men till slut var vi klara och jag är i alla fall nöjd. Efter mat, buzzspel och fika blev det även lite tid över för att göra klart bloggen som vi har gemensamt och nu fungerar rss-flödet till den gemensamma bloggen. Det blev även en del fotografering under dagen på alla möjliga konstiga objekt. Hanna lyckades till och med ramma min kossa på strumpan som ett fint bildmotiv, ( Eller nja). roligt är det i alla fall att fotografera och jag tror det kommer bli en hel del tagna bilder framöver.

måndag 25 januari 2010

Kursstart i Karlstad


Då har startskottet gått för vårterminen och kursstart för Kultur, estetik och skapande. Efter två intensiva dagar på Karlstads universitet har man äntligen landat på hemmplan igen. Musik, drama och bild stod på schemat. Det var inte föreläsningar som man kan tro, utan vi har faktiskt fått sjunga, spelat instrument, lekt lekar, målat och gjort stillbildsteater.
Några föreläsningar har vi dock också hunnit med och framför allt gillade jag Dan Åkerlunds föreläsning om fotografering. Jag har ju gått medieprogrammet på gymnasiet och fotograferat mycket en gång i tiden. Var härligt att få ny inspiration till att ta upp intresset igen. Den fina bilden är Min, Emmas och Hannas fina skapelse under bildlektionen i Karlstad.