Har suttit och läst i "Publistiska arbetssätt i skolan" i dag och förundras över vilket ansvar och vilka svårigheter det är att använda medier och publicera i klassen. Lagar hit och lagar dit om vad som får användas och inte. Att man knappt får sjunga Mors lilla Olle på skolavslutningen utan tillstånd och om du råkar filma det får man under inga omständigheter visa filmen ens för föräldrana. Eller om barnen gör en film och de har med en musik i bakgrunden som är upphovsrättsskyddad så får man inte publicera eller visa upp filmen ens för föräldrarna. Känns som att man blir stoppad till höger och vänster men jag antar att det som lärare bara är att infinna sig i situationen och göra det som är rätt enligt lag.
Förstår också svårigheterna med föräldrar som inte vill att sina barn ska publiceras med namn och bild på nätet, oftast med bakgrund i annat än skyddad identitet. Barn har ju oftast som nämns i boken redan publicerat sig själva på nätet genom någon ungdomssida vilket många föräldrar kanske inte har kännedom om.
Jag tror att det är viktigt som lärare att hänga med i svängarna av vad barnen gör på nätet inte minst för att kunna informera föräldrarna om vart deras barn hänger samt att uppmuntra användandet av nätet för publicering men på rätt sätt. Tror att en lärare har ett jätteansvar i att hela tiden diskutera dessa frågor om vad barnen möter på nätet och hur de ska förhålla sig till det.
"Publistiska arbetssätt i skolan" tycker jag är en riktigt bra och intressant bok.