Subscribe to RSS feed

fredag 5 mars 2010

Kursslut

Då är man hemma efter den sista dagen i Karlstad! Vi hade en jättekul dag och man var nästan hög efter att ha spelat upp vår lilla teater som skilldrade en ungdomsteater s träningstillfälle.

Kolla in på Youtube så får ni se!

Idag har jag slipat på min uppsats och lämnat in den och nu känner jag mig helt färdig med kursen. Nöjd är jag också och känner att jag har lärt mig en massa nya och spännande saker. Framför allt känner jag att jag har fått släppa på många spärrar jag har haft och faktiskt vågat både sjunga och dansa och spela teater inför en större grupp. Jättekul och något som jag hoppas jag får chansen att träna mera på då jag anser att det är viktigt att kunna det som blivande lärare.

Nu ser jag fram emot nästa kurs och hoppas att den blir lika rolig!

lördag 20 februari 2010

Hanna fixar :)

SuperHanna http://thecrazyheads.blogspot.com/ har fixar min Kalasbakblogg dunderfin! http://www.kalasbak.blogg.se Nu ser den ju äntligen proffsig ut!! Då blir man mer sugen på att baka! Tänkte nämligen satsa på mycket bak i sommar så man överlever.

torsdag 18 februari 2010

Fått testa på riktigt

Har varit ute i verkligheten i några dagar nu på en förskola här i krokarna. Ska ju inte bli förskolelärare men tycker det passar utmärkt att vikariera som det ändå. Det var ju så länge sedan jag jobbade nu, ett helt halvår och det var så roligt. Var kul att få en positiv bild av "Dagis" så man kunde byta ut den mot den redan befintliga som jag hade sedan en praktik på högstadiet.

tisdag 9 februari 2010

Använda nätet i skolan

Har suttit och läst i "Publistiska arbetssätt i skolan" i dag och förundras över vilket ansvar och vilka svårigheter det är att använda medier och publicera i klassen. Lagar hit och lagar dit om vad som får användas och inte. Att man knappt får sjunga Mors lilla Olle på skolavslutningen utan tillstånd och om du råkar filma det får man under inga omständigheter visa filmen ens för föräldrana. Eller om barnen gör en film och de har med en musik i bakgrunden som är upphovsrättsskyddad så får man inte publicera eller visa upp filmen ens för föräldrarna. Känns som att man blir stoppad till höger och vänster men jag antar att det som lärare bara är att infinna sig i situationen och göra det som är rätt enligt lag.

Förstår också svårigheterna med föräldrar som inte vill att sina barn ska publiceras med namn och bild på nätet, oftast med bakgrund i annat än skyddad identitet. Barn har ju oftast som nämns i boken redan publicerat sig själva på nätet genom någon ungdomssida vilket många föräldrar kanske inte har kännedom om.

Jag tror att det är viktigt som lärare att hänga med i svängarna av vad barnen gör på nätet inte minst för att kunna informera föräldrarna om vart deras barn hänger samt att uppmuntra användandet av nätet för publicering men på rätt sätt. Tror att en lärare har ett jätteansvar i att hela tiden diskutera dessa frågor om vad barnen möter på nätet och hur de ska förhålla sig till det.

"Publistiska arbetssätt i skolan" tycker jag är en riktigt bra och intressant bok.

måndag 8 februari 2010

Feed Back


Idag har vi i Lindesberg lämnat feedback till karlstadsgruppen via Adobe Connect. Var jättekul att få lära känna lite andra människor och hoppas att vi kommer göra det igen. Det som är tråkigt med Adobe är ju att det blir lite stelare än i verkligheten när man inte känner folk så bra men det är förhoppningsvis något man lär sig att hantera.
Jag är jätteglad för de omdömen jag fick och känner faktiskt att jag fick lära mig något som var värdefullt inför kommande uppgifter. Jag har ju funderat på hur pass tydlig man är när man skriver utifrån en bok samtidigt som utifrån sitt eget huvud och känt att det kanske är lite otydligt. Samtidigt är ju jag den som inte ändrar på mig förrän någon har poängterat detta :P Det är alltid svårt att läsa det man själv har skrivit och bedöma hur tydligt skrivet det är därför uppskattar jag att vi får chansen att bli bedömda på detta sätt.

Tror också att det är jättenyttigt att vi lär oss denna svåra konst. Att kunna läsa ett arbete på ett objektivt sätt och lämna en objektiv bedömning som hjälper författaren att utvecklas. Jag tycker att Karlstad lyckades bra med denna konst.


lördag 6 februari 2010

Tårtor i massor

Måste ju givetvis göra ett bildspel på de alla tårtorna jag har i arkivet. Detta bildspel är gjort i Moviemaker.

fredag 5 februari 2010

Bildspel i photostory

Självklart är det lilla Troja som får vara skådespelare när jag leker med bilder. Brukar ju göra bildspel i Moviemaker, det här var lite enklare om man bara vill göra något snabbt.

torsdag 4 februari 2010

Kultur

Den här dagen har jag spenderat med näsan i boken språk, kultur och social identitet. Vilken mastig bok, den är inte lättläst!! Hade lite svårt för den i början men det lossnade lite och det blev intressant när det skrivs om klasstillhörighet, om ortsskillnader, kepsens vara eller inte vara. Självklart är boken bra och intressant och den får en kanske att tänka till när man har en ny elev i klassen eller barn från andra länder med olika språk och kulturer men jag kan inte låta bli att tycka att det som skrivs är så självklart och något som man redan vet. Självklart har vi oskrivna regler och självklart är vi olika och tycker olika beroende på vår sk. tillhörighet. men sådan är världen, vi kategoriserar, sätter namn, vi vill vara delaktiga och speciella. Och det är jätteviktigt att man förstår detta i möte med andra människor.

Men någonstans långt därinne är jag medveten om att jag förmodligen har lärt mig något viktigt utav boken fast jag kanske inte riktigt var medveten om det. för det är ju så det fungerar i skolan och i de estetiska ämnena, eller??

onsdag 3 februari 2010

Bortbytingen

I dag blev det till att läsa "Bortbytingen" av Selma Lagerlöf. Jag har inte läst eller fått berättade för mig så många berättelser när jag var liten utan i min familj läste vi Kalle Anka och Bamse helt enkelt, men jag tyckte mig nog känna igen delar av "Bortbytingen" i alla fall och inser att jag säkert har hört den när jag själv gick i skolan någon gång. Jag som först och främst är faschinerad av historier och bilder från förr lever mig in väldigt väl i en sån här saga. Jag kan verkligen se framför mig deras kläder, gård, natur och jag kan leva mig in i deras sätt att leva, känna och vara. Det är så spännande helt enkelt!

Just den här sagan tyckte jag hade en stark koppling till just den föreläsningen jag såg nyss som heter "Språk, kultur och identitet" Hur vi lever i olika kulturer med olika regler och sätt att vara och agera. Hur vi kan vara försomsfulla och kanske inte se samma värde i någons annans kultur. Modern var ju väldigt fri från fördomar och försökte förstå det lilla trollet och behandla den som en av deras egna fast respekterar att trollet är annorlunda. Hon satte inte sig själv i det främsta rummet. En liten moralkaka får vi oss i slutet också precis som i alla sagor, allt man gör kommer tillbaka till en. Hon satte som sagt inte sig själv i det främsta rummet och det dröjde lång tid men i och med sitt val av handlande kom det bara lycka tillbaka till henne.

En härlig historia!

tisdag 2 februari 2010

Att bild är så mycket mer

Efter att ha läst Estetik i förskolan och arbetat med uppgift 2 har man fått ett helt nytt perspektiv på de estetiska ämnena i skolan. Vad genomtänkt ett lektionsupplägg kan vara och vad mycket man kan uppnå genom konsten. Att få ord på vad det är man känner när man tar in nya okända intryck, hur många gånger har man inte kännt hur obalanserad kroppen är när man har en känsla och oro som man inte vet hur man ska hantera. Att kunna hantera, bli av med eller bli sams med känslan genom att måla av sig låter ju bra mycket mer utvecklande än att slå av sig den. Mitt eget forum för att få utlopp för mina känslor är nog skrivande, det är något som jag genom livet använt mig mycket utav. Det är nog ganska vanligt att just flickor skriver av sig om hur de mår och känner i sina dagböcker. Jag ska testa lite olika former av medier att uttrycka mig genom, skulle vara roligt att måla med oljefärger och så är det ju väldigt härligt att skulptera i lera.

söndag 31 januari 2010

Blommor och blad


Att plantera blommor är för mig en "estetisk aktivitet" :) När jag blir lärare kommer förmodligen mina elever få prova på denna underbara aktivitet. Synd att så många barn har allergier nu för tiden bara, annars kunde man ha fyllt fönstren med små växthus och sedan till våren/sommaren kunde vi ha planterat ut alla fina blommor på skolgården. Önskedrömmar helt enkelt! Kanske finns det några växter som är allergifria? Någon som vet? =) Men annars går det ju alltid att odla utomhus. Vi kan ju odla potatis och sedan kan man göra potatisstämplar av dem för att göra fina bårder i klassrummet. Blommor kan vi odla och sedan göra färger utav bladen. Finns hur mycket som helst att hitta på, bara fantasin sätter gränserna.
På den översta bilden är det chillipeppar som växer och den nedre bilden är faktiskt pelargonfrön som precis har börjat grott.









lördag 30 januari 2010

Räknas detta som konst?




fredag 29 januari 2010

Vinterfilm

Här kommer en liten film/bildspel över dagens promenad! Snö, snö och åter snö.

Kalla mig snowqueen

torsdag 28 januari 2010

Om det är något jag älskar så är det naturen, skog, hav, ängar, landet, blommor. Alla årstider har sin skönhet och när varje årstid har sin bästa topp och då är kroppen alldeles lyrisk över vilken vacker värld vi lever i. Nu är det dessutom så där extra vackert eftersom jag nästan aldrig har sett så här mycket snö. Det bästa med att ha hund är att då måste man gå ut oavsett väder. Igår en inte alls så lockande eftermiddagspromenad i snöoväder som slutade i en skogspromenad i en förtrollat vacker skog. I dag blev det också en sån där vacker promenad, tänk er själva orörd snö på backen djupt inne i skogen ( hum 2 km hemifrån) alla träd är fyllda med snö. Vid skymingen är det alldeles vitt, det dova ljuset gör liksom ingen markering av mark och himmel. Då, när jag var där inne mitt inne i skogen hoppar det rådjur över stigen, känslan blir ju bara ännu större. Då börjar tankarna snurra om hur man ska kunna förmedla den här känslan, hur man ska kunna dela med den till andra så att de förstår hur vackert det var den där kvällen då jag var ute i skogen alldeles ensam med min hund i den orörda snön. kan ma skriva, kan man måla, telepati ?? =) kameran låg ju kvar hemma....jaja mobilkameran finns ju allitd med...men ack se bilden ovan...inte ser den så förtrollad ut. Nej, riktiga ögonblick går inte alltid att fånga.

Ett tips, ni som inte har varit ute i skogen på länge, ta en promenad, avvik från stigen och bara gå, stanna titta er omkring, lukta, andas, tänk. Det är terapi på riktigt!

onsdag 27 januari 2010

Fixar ihop intervjun


Idag har jag sett till att snickra ihop resultatet av den intervju jag gjorde igår. Tar sin lilla tid att skriva, fixa ihop föreställningskarta och sen får man ju is i magen när den ska läsas av intervjuobjektet också. Hoppas verkligen att hon tycker jag har fångat det hon sa så man inte har missuppfattat precis allting. Att man alltid ska vara nervös över bär man ska få resultatet bedömt?
Här kommer också en bild på det maffiga trädet jag sprang på under måndagens långpromenad! Vilket fint väder vi hade då!

tisdag 26 januari 2010

Troja

Kulturella intervjuer


I dag träffades vi hemma hos Emma i Örebro för att intervjua varandra om våra tankar kring kultur, estetik och konstnärliga intryck i skolans undervisning. Vi skulle använda oss av en föreställnignskarta under intervjun vilket kändes lite rörigt och konstigt. Men till slut var vi klara och jag är i alla fall nöjd. Efter mat, buzzspel och fika blev det även lite tid över för att göra klart bloggen som vi har gemensamt och nu fungerar rss-flödet till den gemensamma bloggen. Det blev även en del fotografering under dagen på alla möjliga konstiga objekt. Hanna lyckades till och med ramma min kossa på strumpan som ett fint bildmotiv, ( Eller nja). roligt är det i alla fall att fotografera och jag tror det kommer bli en hel del tagna bilder framöver.

måndag 25 januari 2010

Kursstart i Karlstad


Då har startskottet gått för vårterminen och kursstart för Kultur, estetik och skapande. Efter två intensiva dagar på Karlstads universitet har man äntligen landat på hemmplan igen. Musik, drama och bild stod på schemat. Det var inte föreläsningar som man kan tro, utan vi har faktiskt fått sjunga, spelat instrument, lekt lekar, målat och gjort stillbildsteater.
Några föreläsningar har vi dock också hunnit med och framför allt gillade jag Dan Åkerlunds föreläsning om fotografering. Jag har ju gått medieprogrammet på gymnasiet och fotograferat mycket en gång i tiden. Var härligt att få ny inspiration till att ta upp intresset igen. Den fina bilden är Min, Emmas och Hannas fina skapelse under bildlektionen i Karlstad.